مدیریت اجرایی

مدیریت اجرایی (علوم و تحقیقات تبریز , دانشگاه آزاد تبریز)

مدیریت اجرایی

مدیریت اجرایی (علوم و تحقیقات تبریز , دانشگاه آزاد تبریز)

تفاوت MBA و مدیریت اجرایی

با توجه به سوالات متعدد دوستان در مورد تفاوت های اصلی بین دو رشته MBA و EMBA(مدیریت اجرایی)  متن ذیل که برگرفته شده در وبلاگ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هستش رو برای دوستان اماده و بازنشر دادیم



تفاوت MBA و مدیریت اجرایی(EMBA)


EMBA یا Executive MBA که ما آن را مدیریت اجرایی می خوانیم در سال ۱۹۴۳ توسط دانشگاه شیکاگو به منظور آموزش مدیران سطح بالای شرکتها بنا نهاده شد . امروزه دوره های آموزشی EMBA در اکثر دانشگاهها ارائه می شود .

مدیریت اجرایی برای اشخاص باتجربه ای طراحی شده است که بیشتر قصد بالا بردن توانایی خود برای شکل دهی ایده هایشان را دارند تا کسب مهارت در مدیریت ، به همین دلیل است که سابقه مدیریتی شرط لازم جهت ورود به دوره های مدیریت اجرایی است . در مقابل ، MBA بیشتر مورد تقاضای جوانترهایی است که تازه دوره لیسانس خود را به پایان رسانیده اند و هنوز به کاری مشغول نشده اند و یا از سابقه کاری کمتری برخوردار هستند و تمایل دارند مهارتشان را در مدیریت بالا ببرند.

در حالی که MBA با تئوری های روز مدیریت مرتبط است ، کسانی که در رشته مدیریت اجرایی تحصیل می کنند سعی در افزایش تجارب شخصی دارند . در مدیریت اجرایی دید مدیریتی تر است اما در MBA نگاه فنی به مسائل مدیریتی بیشتر است .

گر چه عده ای معتقدند دانشجویان MBA با توجه به آموزش های به مراتب کاملتری که در زمینه مدیریت می بینند ، موفق تر از دانشجویان اجرایی هستند ، اما امتیازی که دانشجویان مدیریت اجرایی نسبت به دانشجویان MBA دارند این است که قادرند آنچه را که در کلاس درس می آموزند هم زمان در محیط کار خود اجرا کرده و تجربه کنند . البته دوره های MBA نیز رویکرد  فراگیری مهارت مدیریتی را دارند.

علاوه بر تفاوتهای ماهیتی که در بالا ذکر شد ، MBA و اجرایی دارای تفاوتهای دیگری نیز هستند که عبارت است از :

• در اکثر دانشگاه های خارج از کشور یکی از شرایط ورود به برنامه های آموزشی معتبر مدیریت اجرایی حداقل ۵ سال سابقه مدیریتی است در حالی که برای داوطلبان MBA این شرط وجود ندارد.
• برای ورود به دوره های اجرایی معمولا نمره GMAT مورد نیاز نیست در حالی که برای ورود به دوره های معتبر MBA ، نمره آزمون GMAT یکی از ملاک های اصلی پذیرش است. در کشور ما نیز در کنکور سراسری رشته MBA، سوال های GMAT وجود دارد.
• دوره آموزشی مدیریت اجرایی در اکثر نظام های آموزشی جهان یک دوره پاره وقت MBA است که برای افراد شاغلی طراحی شده که قصد ندارند حرفه خود را برای شرکت در دوره های تمام وقت MBA ترک کنند ، به همین دلیل کلاس های این رشته در روزهای تعطیل آخر هفته برگزار می شود .
• امکان تخصصی شدن دوره در مدیریت اجرایی محدود است و یا کلا وجود ندارد در حالی که MBA در گرایش های مختلفی ارائه می شود .

مقایسه MBA و مدیریت اجرایی در آموزش عالی ایران

برای ورود به دوره های مدیریت اجرایی و MBA در ایران کلیه فارغ التحصیلان صرف نظر از مدرک دوره لیسانس می توانند برای ورود به این دو رشته داوطلب شوند ، شرط سابقه مدیریت برای ورود به رشته مدیریت اجرایی در ایران (فعلا) وجود ندارد . آزمون سراسری این دو رشته با هم برگزار می شود اما ضرایب دروس برای هر یک از این رشته ها متفاوت است .

 

معرفی گرایشهای تخصصی MBA

•Marketing بازاریابی
•Finance مالی
•IT فناوری اطلاعات
• MIS سیستم‌های اطلاعاتی
•مدیریت مراقبتهای بهداشتی (MBA in Health Care Management)
•بازاریابی (MBA in Marketing)
•ارتباطات (MBA in Communication)
•کارآفرینی (MBA in Entrepreneurship)
• گردشگری (MBA in Hospitality & Tourism)
•مدیریت منابع انسانی (MBA in Human Resources) (HR)

دوره کارشناسی ارشد مدیریت (MBA) یا Master of Business Administration به منظور پرورشی مدیران کارآمد جهت اداره سازمانهای اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است. هدف این دوره پذیرش فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی در رشته‌های مختلف به خصوص رشته‌های فنی و مهندسی افرادی است که قادر باشند در زمینه‌های ذیل انجام وظیفه نمایند.

۱) اداره و راهبری موثر و کارآمد سازمان با یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش‌های تولیدی، بازریابی و فروش اطلاعات
۲) ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان
۳) طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
۴) کارآفرینی با ایجاد فعالیت‌های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
۵) ارائه خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتی در زمینه‌های مزبور بر مدیران سازمانهای

اقتصادی و اجتماعی

مدیریت اجرایی با توجه به نیاز جامعه رو به رشد امروزین کشور و با هدف تربیت مدیرانی که کارکردهای کلان مدیریتی در سطوح مختلف را به گونه ای رشد یافته به اجرا درآورند، در زمره گزینه های موجود برای انتخاب در مقطع کارشناسی ارشد قرار گرفته است. تحلیل مسائل و ارائه راهکارهای قابل اجرا برای انواع واحدهای تولیدی و خدماتی، سیستمهای اطلاع مدیریت (MIS) ، مباحث رفتار سازمانی و مدیریت موثرمنابع انسانی و در نهایت برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک گوشه ای از موضوعات مورد بحث در مدیریت اجرائی هستند که در مقطع کارشناسی ارشد به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرند. لازم به ذکر است که دانش آموختگان این رشته اغلب عهده دار پستهای مدیریتی کلان نظیر واحدهای تولیدی- صنعتی بوده و یا در پستهای حیاتی نظیر مدیریت تاسیسات نفتی و پالایشگاهی ، طرح برنامه های کلان اقتصادی برای سازمانها و وزارتخانه ها و … فعالیت می نمایند.


برگرفته از وبلاگ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد