مدیریت اجرایی

مدیریت اجرایی (علوم و تحقیقات تبریز , دانشگاه آزاد تبریز)

مدیریت اجرایی

مدیریت اجرایی (علوم و تحقیقات تبریز , دانشگاه آزاد تبریز)

«اینکوترمز» چیست و شناخت آن چه اهمیتی دارد؟


چکیده: آشنایی با تعاریف شناخته شده در زمینه تجارت خارجی از جمله نکات مهمی است که می تواند از بروز اختلاف بین خریدار و فروشنده بر سر تقسیم هزینه‌ها و حیطه مسئولیت‌های هر یک هنگام انجام فرآیند معاملات خارجی و ارسال کالا و هزینه خرید و نجوه حمل آن جلوگیری نماید.

«اینکوترمز- Incoterms» مخفف International Commercial Terms مجموعه‌ای از مقررات در زمینه عملیات تجارت بین‌المللی است که برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی در بلژیک  با هدف ارائه تفسیر متحدالشکل از رایج‌ترین اصطلاحات در زمینه تجارت خارجی و ایجاد شفافیت در نحوه تقسیم مسئولیتِ هزینه‌ها و ریسک‌های تجاری بین خریدار و فروشنده تنظیم گردید. مقررات انکوترمز هر ده سال یکبار از سوی کمیته ویژخ در اتاق بازرگانی بین الملل مورد تجدید نظر و بازنویسی قرار گرفته و حسب شرایط جدید برخی موارد از آن حذف و یا به آن اضافه می‌گردد. آخرین بازنگری در مقررات اینکوترمز در سال ۲۰۱۰ صورت گرفته  که از سال ۲۰۱۱ به اجرا گذاشته شده‌است.

همچنین بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ج.ا. ایران، مقررات اینکوترمز ۲۰۱۰ فقط با آرم کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) معتبر است.

برخی از مهمترین و رایج‌ترین اصطلاحات به شرح ذیل وظایف و حیطه مسئولیت طرفین معامله (خریدار - فروشنده) در مراحل انجام را مشخص می‌نماید.





اینکوترمز: فایل PDF

منبع : سایت ارانیکو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد